|
Belsen Boys og Kræft på Bakkegrillen,
Lillehammer 1979
Sola var med som eggkastende kompis, vi kjørte buss, fikk nesten
juling på Otta
av locals, Kræft var med i stedet for "Per Kleppe og Skattesnylterne"
som ikke
kunne fordi vokalisten (12 årig jente) ikke fikk lov av mor...,
måtte skru ned
lyden selv om møtet i etasjen over var i den hørselshemmede
Pensjonistforeningen.
(av
Per Tronsaune)
Fra fanzina Punk-tum (Hitras skam) #2, våren 1979.
Henimot aften en søndag i mars var det Frostrock. Dette er det
tredje
store arrangementet til HRK. Det ble en uhyre blandet fornøyelse.
Belsen
Boys var første og beste band. De må være blant Trondheims
beste for
tia. Veldig bra. Sjølkomp som 'Nobels Fredspris' og 'Onkel Politi'
var
virkelig hårde. Men tråss den utsøkte musikken var
det nesten ingen som
pogoa. NO FUN. Belsen Boyene er vel en 15-16-17 år skulle jeg tru
og
altså et band å håpe på. En hel del fatale individer
satt rundt omkring
på stoler, alt mulig rare fålk og de gadd hvertfall ikke flytte
på den
feite ræva si, og bevege seg ne på gølve.
Viggo Mastad, Punk-tum (Hitras skam) #2, våren
1979.
Belsen Boys og Kræft på Bakkegrillen, Lillehammer
4.mai (1979)
Bjørn-A og jeg hadde hørt om en kjempekonsert med bra trønderband,
og jeg kan
liksågodt røpe at vi ikke ble skuffa. Trondheimspunken ankom
Lillehammer i buss
da de var ca 15 stk. Trodde egentlig at det var folk på et parogtjue,
men gjennomsnitts-
alderen lå vel på 16. Belsen Boys åpna med 'Nazis are
no Fun' som reiv folk opp fra
stolene og ut på dansegulvet. Herlig rask rytme på de fleste
låtene til Belsen Boys. Ellers
så spilte 'Onkel Politi', 'Nobels Fredpris', 'Belsen Bondage', 'Boring
Song, 'You Better Be
like Me'. Selv var de mest stolt av 'Onkel Politi' og 'Nobels Fredpris'.
Personlig synes jeg
'Nobels Fredpris' var den beste. Det ekke no scene på Bakkegrillen
så Frank (sangern)
måtte gjemme mikrofonen så ikke publikum tokn fran. De folka
som leide ut lokale til
rockklubben var noen gamle pensjonister som tydeligvis ikke tålte
mer enn 60 dB, så
midt i reportuaret til Belsen boys ble strømmen kutta. Etter et
kvarters krangling
& irritasjon ble strømmen endelig slått på igjen,
og Kræft tok over..
(av
Trygve Mathiesen) Fra
'79-Kriser/Bored Teenager #4:
Fortrock-festivalen
på festningen i Kristiansand 16/6/79:
Belsen Boys. Første gruppe ut. Fyren ved mixebordet hadde sovna
virkadet som, for
han hadde ikke kontroll i det hele tatt. Til tider låt det helt
jævli. de åpna med 'Onkel
Politi'. Endel folk begynte å sprute øl mot scenen og begge
monitorene ble ødelagt.
Synd for Belsen Boys. De hadde forresten skifta ut halve besetningen dvs
ny trommis
& bassist (forøvrig Norges første fargete punker). Etter
'Onkel Politi' spilte de en ny kalt
'Æ E Morder'. Hardt og bra driv, men den likner litt for mye på
de andre. 'Nobels Fredpris'
bleikke så vellykka som jeg hadde håpet. 'Belsen Bondage'
hadde de satt ny, norsk
text på og kalt 'Belsen Va En Fangeleir'. 'Boring Song', 'You Better
Be Like Me' og
'Nazis Are No Fun' fulgte uten den helt store futten. Så hadde de
ikke mer å gi,
men prøvde seg på en improvisert utgave av 'Tell Us The truth',
som de bare
kom halvveis på. 'Anarchy' ble også (begynt på) men
de ga opp da de hadde
spilt et par strofer. ikke full klaff for Belsen Boys.
Fortrock-festivalen
på festningen i Kristiansand 16/6/79:
Belsen Boys starta ballet. De var dårlige til å spille men
underholdt bra for det. De
hadde noen bra egne sanger. Som sagt, ikke helt bra spilt, men de var
ihverfall
et punkband ikke bare sånne kler seg ut til konsertene. For det
var nemlig resten
av banda. Bare møkk. Front Page, Skabb, Steinbrudd, Notting etc,
pop alle samma
Belsen Boys består ihvertfall av punkere(...) Belsen Boys fikk prøve
seg på nytt
(på kveldsarrangementet innendørs seinere på kvelden,
min anm.) og spilte tre
bra sanger, med 'onkel politi' som den beste. Dårlig samspilt var
de, men de får
få øvd. skyldes. tross alt mye bedre enn det de gjorde ute.
Jeg liker dem ihvertfall godt.
Fra
fanzina LAMF #2 (tidl. Unlimited Edition) av Kjell Grønningen.
Halvard
"Harry Hydro" Halvorsen om konserten i Sandnessjøen 10/09/1979
Vi var vel omtrent et dusin alternative sjeler i aulaen på
barneskolen i Sandnessjøen
som hadde kommet for å se og høre Belsen Boys og Johnny Yen
Bang! den septemberkvelden
i 1979. Johnny Yen hadde jeg hørt om, Belsen Boys var et nytt bekjentskap.Arrangementet
var i regi av Sosialistisk Ungdom, så ungdom under 18 kunne heldigvis
komme inn.
SU-medlemmene benyttet anledningen til medlemsverving. Jeg meldte meg
ikke inn
(har aldri vært medlem av noe politisk parti) jeg hadde kommet
for å se bandene.
At det var en Rock Mot Rasisme-konsert var et pluss, men det
var musikken som
dro. Jeg hadde vært på en ordentlig konsert før
Gasolin i Trondheim (sommeren 1978?).
SU-erne dansa vanlig eller helt løst og frikete med
slappe armer; et par av oss andra
visste hva vi skulle gjøre og dansa pogo, noen av de litt eldre
bare sto og så på.
Gulvet i aulaen er helt flatt, så vi kom helt oppi banda.
Belsen-gutta
var tette og aggressive; når vi kom for nær veiva bassisten
basshalsen
opp i trynet på oss for å holde oss unna. Johnny Yen Bang!
kom på. Kan ikke si jeg
husker så mye av hva de spilte. Det jeg kan huske er at Johnny var
veldig lang, at jentene
i SU klenga seg rundt ham og at Johnny Yen Bang! var mer kontrollerte
enn Belsen Boys.
Ingen tenkte vel på å ta bilder, eller skrive i lokalpressa
(?). Jeg hadde fundert på om
det ble noe gobbing (spytting) underveis det ble det
ikke. Det var vel heller ikke
det SU-ungdommen i salen hadde ment når de snakket om opprør
og revolusjon.
Folk i Gata gir meg ennå frysninger.Senere flyttet jeg til rockebyen
Trondheim og en
av kompisene mine derfra fortalte at han gikk på konsert med Bitch
Boys i den tro at
det var Beach Boys som skulle spille. Roger likte Bitch Boys (men spiller
golf i dag).
Belsen Boys og Johnny Yen Bang! var den første pønk konserten
hjemme i
Sandnessjøen, senere kom The Cut på en svipptur Heldigvis
skjedde det også
ting i Mosjøen: De Press, The Cut og The Aller Værste
hvor ryktene har det til
at det var 18-års grense, men vi kom inn fordi dørvaktene
trodde vi var med bandet.
Timene på loppemarked og finlesinga i Wistex-katalogen ga endelig
betaling.
Redigert og avkortet av Micke.a N
rvik. Jeg viste ikke at det var en rimelig stor (?) bande med pønkere
og band litt lengre n
|